ABS, de remmer in noodEn zo moet je ’m gebruiken

abs

Elke moderne wagen beschikt over een ABS-systeem, dat bruusk remmen veel veiliger maakt. Dit antiblokkeersysteem zorgt ervoor dat je remmen niet vast komen te zitten wanneer je heel hevig remt, waardoor je de controle over je wagen behoudt. Maar hoe werkt het systeem precies, en hoe moet je als bestuurder mee omgaan?

Dankzij de ABS kan je bruusk remmen zonder dat de remmen blokkeren, waardoor je wagen niet begint te slippen. Het systeem gebruikt allerlei elektronica in de remmen, die ingrijpt bij een onverwacht en hevig remmanoeuvre. Wanneer je het rempedaal plots helemaal induwt, komen de wielen immers helemaal tot stilstand en dreigt er slipgevaar. De sensoren in het ABS-systeem gaan het remmen heel kort onderbreken, zodat het wiel niet meer blokkeert. Dit gebeurt tijdens een noodstop zo’n 10 tot 20 keer heel snel na elkaar.

Deze snel opeenvolgende onderbrekingen geven je achter het stuur het gevoel dat de remmen als het ware beginnen te pompen. Dit is de druk van het remsysteem die wordt weggevoerd en meteen erna weer terugkomt. Belangrijk om te weten is dat je als bestuurder op dat moment niet moet ingrijpen. Je houdt gewoon het rempedaal stevig naar beneden en laat de ABS het werk doen. De voet af de rem halen, is dus geen goed idee.